Wielu z nas zapewne zadaje sobie pytanie, czy i po co w ogóle wprowadzać dziecko w świat teatru? Co ono na tym zyska, czy to jest mu potrzebne? Na te pytania można odpowiedzieć całą masą rozpraw albo krótko słowami Jana Dormana, wybitnego polskiego twórcy i pedagoga: „Zabawa w teatr" to nie szkoła aktorstwa, lecz szkoła życia [cyt. za M. Raczek, https://kultura.trojmiasto.pl/Dziecko-w-teatrze-jak-gdzie-i-kiedy-Krotki-instruktaz-n115644.html].
Wizyta w teatrze
Tak jest w istocie. Dziecko, zarówno wchodząc w role, jak i identyfikując się z oglądanymi postaciami, przeżywa emocje. Dzięki temu może łatwiej oswajać pewne uczucia, pokonywać problemy (rola terapeutyczna teatru), rozładowywać nagromadzone emocje i napięcia. Uczy się skupienia, koncentracji, rozwija swoją wrażliwość i poczucie estetyczne, rozwija się społecznie dzięki wspólnocie doświadczenia i współuczestnictwa. Teatr dla dzieci to jednak nade wszystko zabawa i rozrywka na poziomie.
Dlatego też nasi uczniowie zachęcani są do bywania w teatrze, odgrywania scenek podczas zajęć
i aktywnego udziału w spotkaniach Szkolnego Koła Teatralnego MASKARADA.
W tym roku szkolnym uczniowie klas młodszych [klas 1, 2 i 3] mieli okazję brać udział
w przestawieniu w Teatrze Lalek Pleciuga w Szczecinie. Spektakl „Strach się bać” opowiadał o lęku,
i o tym do czego potrzebny nam strach, a także co zrobić, kiedy czasami jest go po prostu za dużo. Dzieci przekonały się, że strach towarzyszy nam często: gdy idziemy do lekarza, gdy ludzie wokół nas się kłócą, gdy ktoś na nas krzyczy… Ale można sobie z nim poradzić. Jak? O tym właśnie opowiadał spektakl.
Więcej na stronie https://sp3goleniow.pl/udzial-w-spektaklu-strach-sie-bac,662,pl
Z kolei podczas DEN uczniowie i pracownicy szkoły mogli obejrzeć spektakl w wykonaniu Szkolnego Koła Teatralnego MASKARADA pt. „Jaś i Małgosia”.Przekaz można było odczytać następująco: „gdy ma się zaufaną osobę, na której zawsze można polegać, wyjdzie się cało nawet
z najgorszych tarapatów” . Ale czy tylko tak? Może przedstawienie uczyło nas tego, by być wstrzemięźliwym i nie objadać się słodyczami, nie oddalać się od domu i nie rozmawiać z obcymi?
A może tego, w jaki sposób niewinność i dobroć wygrywa ze złem? Dla każdego z nas ten przekaz może być różny, ale pozostaje równie ważny.
Więcej zdjęć na stronie https://sp3goleniow.pl/dzien-edukacji-narodowej,652,pl
A czy wyjście uczniów klas 7, 8 a i 8b na spektakl „Balladyna” J. Słowackiego w wykonaniu wrocławskich aktorów Narodowego Teatru Edukacji też miał walory profilaktyczne? Pewnie tak, bo trudno mówić o wychowaniu (rozumianym jako proces wspierania wychowanka w rozwoju, umożliwienie mu osiągania dojrzałości w sferze fizycznej, psychicznej, intelektualnej, społecznej
i duchowej na miarę jego możliwości) bez profilaktyki (rozumianej jako wspomaganie człowieka
w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu),
a Balladynapokazuje jak skomplikowana bywa natura ludzka i jak łatwo odsłania swą ciemną stronę, ukazuje nam, że człowiek to istota często słaba, poddająca się namiętnościom i niespełnionym ambicjom, mało odporna na pokusy i skłonna do popełnienia zła, ale uczy nas też tego, że nie uciekniemy od odpowiedzialności. To trudny utwór, wielowątkowy, ale w lekturach szkolnychnależy raczej mówić o kierunku interpretacji, możliwie przystępnym, atrakcyjnym, otwierającym na ciekawe i pożyteczne konsekwencje intelektualne, odwołującym się do doświadczeń estetycznych i życiowych ucznia. Bo szkoła interpretacji to nauka zmagania się z wyzwaniami świata, który w swej istocie nie jest jednoznaczny.
Z punktu widzenia profilaktyki szkolnej udział w sztukach teatralnych i wyrażanie emocji poprzez scenki mają ogromne znaczenie. Jak mówi p. J. Szymańska (terapeuta i specjalista ds. profilaktyki) „profilaktyka - jest - symbolicznie rzecz ujmując - jak podanie pomocnej dłoni, czy rozłożenie ochronnego parasola, a czasem nawet jak szczepionka - bo wzmacnia odporność wobec trudnych sytuacji życia i wspomaga prawidłowy rozwój. To tylko tyle, ale i aż tyle."
Rozwijanie inteligencji emocjonalnej stanowi podstawowy element profilaktyki pozytywnej.
Zamiast tylko informować o konsekwencjach negatywnych wyborów, warto naszym zdaniem wskazywać, jak adekwatnie i w zdrowy sposób dbać o siebie, reagować w sytuacjach trudnych, ponieważ dzięki temu można nauczyć alternatywnych sposobów działania [warto przeczytać: zarzadzanie-emocjami-–-krok-w-strone-zdrowia-psychicznego(3).pdf].
Teatr profilaktyki uzależnień, w którym tematyka związana jest z problemami młodego pokolenia takimi jak uzależnienia od alkoholu, nikotyny, narkotyków, czy też coraz częściej uzależnienia behawioralne pozostaje dla nas także ciągle aktualny i ważny.Nim spotkamy się
z nim w szkole spektakle, a coraz częściej filmyprofilaktyczne poruszające kwestie uzależnień,
grane również przez młodych ludzi, można obejrzeć w Internecie.
[np. : „My hero - Ina” – profilaktyczny spektakl międzypokoleniowy https://www.youtube.com/watch?v=xB2Y6pvsqp0
Spektakl profilaktyczny „Raz się żyje” https://www.youtube.com/watch?v=m7v7Qjnvuv0
Spektakl Profilaktyczny ,,Marionetki" https://www.youtube.com/watch?v=hlKaB1nc60g
Film profilaktyczny ŚMIEĆhttps://www.youtube.com/watch?v=DoOza9STt6Y
Film profilaktyczny COVID IMPRA https://www.radiopik.pl/2,95927,film-z-przeslaniem-w-pandemii-jestesmy-odpowiedz
Spektakl profilaktyczny A TY CO WYBIERASZ https://www.youtube.com/watch?v=Ew1ecFL0yOk ]
"Są dwa sposoby na to, żeby znaleźć się na wierzchołku dębu. Jeden, to usiąść na żołędziu i czekać. Drugi, to wspiąć się na drzewo."
72-100 Goleniów
Jodłowa 33