Trudno wyobrazić dziś sobie życie bez Internetu. Korzystamy z niego każdego dnia –
w domu, pracy, szkole, restauracji czy na dworcu. Zawsze warto pamiętać o bezpieczeństwie w sieci, ponieważ na użytkowników czeka spora liczba zagrożeń, których istnienia nie każdy jest świadomy. Jakie to zagrożenia? Oto niektóre z nich:
A ponieważ nasi uczniowie są aktywnymi użytkownikami Internetu o grożących w sieci zagrożeniach rozmawiamy z nimi także w szkole.
We wrześniu 2022 r. uczniowie klas 4, 7 i 8 brali udział w zajęciach warsztatowych dotyczących bezpieczeństwa w sieci. Uczniowie podczas zajęć z p. Justyną Kasprzak (pedagogiem specjalnym, nauczycielem informatyki w naszej szkole ale tez specjalistą od bezpieczeństwa w sieci) mieli okazję poznać obecnie występujące zagrożenia oraz omówić zasady, które pomogą zwiększyć bezpieczeństwo w sieci.
W pracy z uczniami kl 4 (w październiku i grudniu) wykorzystano materiały multimedialne projektu „Owieczki w SIECI", którego celem jest edukacja dzieci w zakresie bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii oraz netykiety, a także nauka krytycznego myślenia wobec dostępnych w Internecie treści [kreskówki można obejrzeć wraz z dziećmi na stronie
https://www.saferinternet.pl/materialy-edukacyjne/materialy-multimedialne/owce-w-sieci.html]
Złożoność problemów, z którymi spotykają się młodzi ludzie w wirtualnym świecie nie pozwala nam działać punktowo, dlatego przygotowaliśmy jako szkoła szereg działań profilaktycznych dających szansę na rozmowę o nich. Jako punkt wyjścia do nich wykorzystujemy przygotowane przez profesjonalistów, w ramach kampanii/ projektów/ programów edukacyjno-profilaktycznych materiały dostępne w Internecie.
I tak np.
Uczniowie klas 8 (8a i 8b w listopadzie) uczestniczyli w zajęciach pt. Nowe media , stare problemy "DZIEWCZYNA Z INSTAGRAMA". Film "Dziewczyna z Instagrama" był punktem wyjścia do rozmowy na temat wykorzystania portali społecznościowych w codziennym życiu, miał inspirować uczniów do dyskusji o zagrożeniach wynikających z publikacji swoich wizerunków na Facebooku czy Instagramie, wprowadzając także tematykę na temat praw autorskich.
Uczniowie klasy 7 i 8a ( w listopadzie) wzięli udział w zajęciach warsztatowych odnoszących się do kampanii społecznej "Myślę, więc nie ślę" Fundacji Dzieci Niczyje poświęconą problemowi sekstingu,czyli przesyłania przez młodych ludzi nagich lub prawie nagich zdjęć i filmów przy użyciu
telefonów komórkowych i Internetu. „MYŚLĘ, WIĘC NIE ŚLĘ” to program edukacyjny skierowany do nastolatków, profesjonalistów pracujących z młodzieżą oraz rodziców, którego celem jest pogłębienie świadomości młodych ludzi – przekazanie im wiedzy o potencjalnych konsekwencjach zachowańsekstingowych oraz promowanie asertywności w kontaktach rówieśniczych. Na potrzeby kampanii wyprodukowany został film fabularny pt. „Na zawsze”, którego fabuła dotyka kwestii zagrożeń związanych ze zjawiskiem sekstingu. Film został nakręcony w nowatorskiej i atrakcyjnej formie. Jego akcja toczy się wyłącznie na ekranie komputera i telefonu. Scenariusz uwzględnia specyfikę komunikacji i zachowań właściwych młodym ludziom, można go obejrzeć na stronie https://www.youtube.com/watch?v=XH6MEbuvihE
https://www.youtube.com/watch?v=nHlXteIClWo
Uczniowie klasy 8a (w grudniu) wzięli udział w zajęciach w ramach programu Shortcut – małe historie, wielkie sprawy. Byłem zwycięzcą - uzależnienie od gier [program ten realizuje w naszej szkole pedagog, p. Justyna Kasprzak, więcej o nim można przeczytać na stronie https://shortcut.ceo.org.pl/o-programie ]. „Byłem zwycięzcą… „ to trzy historie osób uzależnionych od gier komputerowych, reprezentowanych przez wygenerowane komputerowo awatary. Film opowiadający ich perypetie i pokazujący, jak ogromny wpływ na ich życie miałouzależnienie dał początek dyskusji o tym, jakie znaczenia i jaki wpływ na nas ma nasza aktywność w tym obszarze.
https://www.youtube.com/watch?v=q7KGXJmcO_w
Internet jest integralną częścią życia wielu z nas. Dzięki szerokiemu spektrum możliwości jakie oferuje, stał się nie tylko narzędziem pracy, ale i źródłem gratyfikacji. Według badańprzeprowadzonych przez Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne od internetu uzależnionych jest ok. 6 proc. osób korzystających z sieci na co dzień. By dowiedzieć się, czym objawia się uzależnienie od Internetu i jak je leczyć zajrzyj na strony:
https://www.uzaleznieniabehawioralne.pl/siecioholizm/uzaleznienie-od-internetu/
Szukasz pomocy? – zadzwoń
801-889-880 - telefon zaufania dla osób cierpiących z powodu uzależnień behawioralnych
Czym są uzależnienia behawioralne? Są to wszystkie uzależnienia, które nie są związane z zażywaniem substancji psychoaktywnych (alkoholu, narkotyków), czyli na przykład uzależnienie od hazardu, uzależnienie od Internetu lub komputera, seksoholizm, pracoholizm, uzależnienie od zakupów czy objadania się.W Polsce pod numerem 801 889 880 działa poradnia telefoniczna kierowana do osób cierpiących z powodu uzależnienia behawioralnego. Telefon, prowadzony przez Instytut Psychologii Zdrowia, współfinansowany jest ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych. Psychologowie podkreślają, że im szybciej dostrzeżemy problem u siebie lub osoby bliskiej, im szybciej skontaktujemy się ze specjalistą, tym łatwiej będzie pokonać uzależnienie i tym niższe będą jego koszty
WWW:http://www.uzaleznieniabehawioralne.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=115
czynny: codziennie (z wyjątkiem świąt państwowych) w godz. 17—22
koszt połączenia: całe połączenie płatne 35 gr
116 123 ePoradnia Psychologiczna Instytutu Psychologii Zdrowia PTP
oferta Poradni jest kierowana do osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym, potrzebujących wsparcia i porady psychologicznej, młodych dorosłych, rodziców potrzebujący wsparcia w procesie wychowawczym i osób niepełnoprawnych
WWW:http://www.116123.info/
czynny: w dni powszednie w godzinach 14—22
koszt połączenia: brak danych
116 111 Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży
Telefon prowadzi Fundacja „Dzieci Niczyje”
WWW:http://www.116111.pl/
czynny: cały tydzień, w godz. 12—22
"Są dwa sposoby na to, żeby znaleźć się na wierzchołku dębu. Jeden, to usiąść na żołędziu i czekać. Drugi, to wspiąć się na drzewo."
72-100 Goleniów
Jodłowa 33