Na terenie naszej szkoły znajduje się ogródek meteorologiczny, którego centralnym punktem jest klatka meteorologiczna Stevensona. Specjalna konstrukcja klatki umożliwia przewietrzanie jej wnętrza, przy jednoczesnej ochronie znajdujących się w klatce instrumentów przed oddziaływaniem warunków atmosferycznych, a w szczególności przed bezpośrednim promieniowaniem słonecznym silnie zaburzającym pomiary. O wysokiej jakości wykonania klatki świadczy, m.in. zastosowanie do jej konstrukcji suchego drewna sosnowego. Klatka jest pomalowana na biało aby jak największa ilość promieniowania słonecznego była odbijana i nie nagrzewała instrumentów pomiarowych. Klatka zainstalowana jest na aluminiowym, murowanym maszcie, na takiej wysokości, by móc dokonać odczytu bez konieczności stosowania schodów. Na wyposażeniu klatki znajdują się:
- barometr mechaniczny tarczowy (aneroid) - mechanizm puszki próżniowej – odkształcanie w zależności od zmian ciśnienia; Ciśnienie atmosferyczne można określić od 960 do 106hPa. -
termometr mechaniczny, tarczowy – rozszerzalność cieplna ciała stałego – blaszki bimetalicznej;
higrometr mechaniczny, tarczowy – zmiana objętości (długości) czujnika w zależności od zmian wilgotności względnej powietrza; Wilgotność powietrza można kreślić w przedziale od 20 do 98%. termometr cieczowy, ekstremalny (MIN/MAX) – rozszerzalność cieplna cieczy, zasada działania tradycyjnego termometru min. z kluczową rolą napięcia powierzchniowego menisk; Temperaturę powietrza można odczytać od -20 st. C do +50 st.C, z dokładnością +/-2 st.C - poletko pomiarowe: deszczomierz manualny plastikowy 70 mm duży precyzyjny - suma opadu atmosferycznego od ostatniego opróżnienia instrumentu.
Na zewnętrznej , górnej części klatki zainstalowany został wskaźnik prędkości i kierunku wiatru. Duża uniwersalność dydaktyczna tego rodzaju ogródków wynika z faktu, że to nauczyciel prowadzący zajęcia decyduje na jakim poziomie merytorycznym opisze funkcjonowanie instrumentów meteorologicznych i czy będzie to luźna dyskusja o pogodzie, czy też lekcja geografii-fizyki, gdzie poruszane będą kwestie rozszerzalności cieplnej, przemian fazowych wody, itp. Funkcjonalność klatki meteorologicznej pozwala również na pracę z wykorzystaniem danych pomiarowych, co może być wykorzystane w procesie dydaktycznym zarówno w ramach lekcji przyrody / geografii, informatyki (praca z programami bazodanowymi), matematyki (statystyka).
W miesiącu wrześniu uczniowie klas 4 -8 Szkoły Podstawowej nr 3 w Goleniowie wraz z nauczycielem geografii i biologii udawali się do ogródka meteorlogicznego, aby zapoznać się z jego możliwościami, a potem dokonać odczytu temperatury, ciśnienia, wilgotności powietrza oraz kierunku wiatru celem wykorzystania tych informacji podczas zajęć dydaktycznych na temat: Pogoda a klimat.
"Są dwa sposoby na to, żeby znaleźć się na wierzchołku dębu. Jeden, to usiąść na żołędziu i czekać. Drugi, to wspiąć się na drzewo."
72-100 Goleniów
Jodłowa 33