Kryzys psychiczny u dzieci i młodzieży może być definiowany jako okres trudności emocjonalnych i psychicznych, który prowadzi do znacznego cierpienia i zakłócenia funkcjonowania. To stan, w którym młodemu człowiekowi trudno jest radzić sobie ze stresem lub wydarzeniami życiowymi, co może prowadzić do poważnych konsekwencji dla jego zdrowia psychicznego.
Warto wiedzieć!
Przedruk materiału ze strony https://wsip.pl/blog/kryzys-psychiczny-dzieci-i-mlodziezy/?srsltid=AfmBOopri5zISES9iI76PIqb8O_eAeZYp5wcuBIOaC5XpoitRaUPLNTZ
Do najczęściej występujących kryzysów psychicznych należą depresja, lęki i fobie, zaburzenia jedzenia, zaburzenia nastroju, zaburzenia zachowania, takie jak agresja, kradzieże, łamanie norm społecznych i zespół stresu pourazowego (PTSD).
Jakie są przyczyny kryzysów psychicznych?
Oto kilka powszechnych przyczyn kryzysów psychicznych u dzieci i młodzieży:
Symptomy kryzysu psychicznego
Symptomy kryzysu psychicznego u dzieci i młodzieży mogą być różnorodne i zależą od wielu czynników, w tym wieku, indywidualnych cech osobowościowych oraz przyczyn kryzysu. Niemniej jednak, istnieją ważne sygnały ostrzegawcze, na które należy zwrócić uwagę, bo mogą sugerować, że dziecko lub młody człowiek doświadcza poważnych trudności emocjonalnych.
Należą do nich:
Wszystkie tego typu sygnały i zmiany w dotychczasowym zachowaniu są najbardziej zauważalne przez osoby z najbliższego otoczenia dziecka – rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli w szkole.
Pierwsza pomoc emocjonalna powinna składać się z tzw. czterech zetek:
https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/poradnik-pacjenta-jak-pomoc-dziecku-w-kryzysie-psychicznym,8482.html
Powiedz o faktach i o tym, jakie emocje one w Tobie wywołują – przykładowa reakcja „Zauważyłam/em, że w ostatnich dniach jesteś bardzo smutna/y i że często płaczesz. Martwię się o Ciebie.”
Zaproś dziecko do rozmowy, zadając pytania – np. „Czy możemy porozmawiać o tym, co się u Ciebie dzieje? Czy jest coś, co mogę zrobić albo co wspólnie możemy zrobić, żebyś poczuł/a się lepiej?”
To, co usłyszysz, może być dla Ciebie trudne lub niezrozumiałe. Możesz postrzegać daną sytuację inaczej niż Twoje dziecko. Nie przedstawiaj kontrargumentów, nie przekonuj, że rzeczywistość wygląda inaczej, niż dziecko o niej opowiada. To bardzo ważne, żeby zaakceptować wszystko, co usłyszysz – np. „Słyszę, że tak siebie widzisz i wyobrażam sobie, że jest Ci z tym bardzo trudno.”
Kiedy dostrzegamy problemy dziecka, chcemy mu pomóc szybko i skutecznie. To naturalna reakcja, tzw. odruch korygowania. Najlepiej jednak zapewnić dziecku fachową pomoc, umawiając je na wizytę u psychologa, kontaktując się ze szkołą – np. „Choćbym w tej chwili nie wiedział/a jak Ci pomóc, znajdę kogoś kto zrobi i będę w tym razem z Tobą.”
Fachową, bezpłatną pomoc psychologiczną 7 dni w tygodniu i przez 24 godziny na dobę, uzyskasz dzwoniąc pod numer:
O tym
przeczytasz m.in. tutaj
https://www.neurobigos.pl/jak-rozpoznac-zaburzenia-rozwoju-emocjonalnego-u-dzieci
https://zdrowie.med.pl/zdrowie/wczesne-objawy-zaburzen-emocjonalnych-u-dzieci-jak-je-rozpoznac/
https://zwjr.pl/artykuly/pierwsza-pomoc-emocjonalna
https://www.staszic.waw.pl/media/files/Broszura_5_-_Kryzysy_psychiczne_m%C5%82odzie%C5%BCy.pdf
https://zobaczczlowieka.pl/eksperci-radza/5-krokow-w-przypadku-kryzysu-psychicznego-dziecka/
"Są dwa sposoby na to, żeby znaleźć się na wierzchołku dębu. Jeden, to usiąść na żołędziu i czekać. Drugi, to wspiąć się na drzewo."
72-100 Goleniów
Jodłowa 33